Ada Apa Pada Nama?

Tengah aku termenung-menung mencari ilham tadi, terlintas kisah lucu 3 tahun lepas. Masa tu aku aftif pergi gim (skrg dh malas nk pergi hehhee..). Dua pasang kawan aku ni namanya Intan Sarafina dan Adli Hafiz. Diorang berdua ni muda 10 thn dr aku. One day, masa tgh sembang2 dgn diorang, aku pujilah nama diorang ni sedap. Tiba-tiba Intan jawab..

Intan : "Hissh, saya tak sukalah nama saya kak. Saya selalu marah mak saya kenapa bubuh nama saya Intan Sarafina?"

Aku : "Kenapa lak tak suka? Kan sedap nama tu? Moden."

Intan : "Sebab modenlah saya tak suka. Cuba akak bayangkan ek, one day bila saya jadi opah, lepas tu bila org tanya cucu saya nanti, siapa nama opah kamu? Cucu saya akan jawab, nama opah saya Intan Sarafina. Tak ke pelik bunyinya tu?"

Aku : "Hahhaha.. ok what, opah moden. Cucu pun bangga."

Adli Hafiz : "Haahlah, nanti bila org tanya cucu saya pulak, siapa nama atuk kamu? Nama atuk saya Adli Hafiz, hahahhaa.. serius lawak!"

Aku : "Akak tak nampak tang mana lawaknya, ya bunyi mmg kelakar tapi cer korang fikir balik, that time semua nama-nama atuk dan opah dah jadi moden, siap ada nama org putih lagi, kan?"

Intan : "Haahlah, masa tu semua opah dan atuk nama panjang-panjang dan susah nak sebut!"

Hehehehe... bila aku teringat balik, mmg boleh tersenyum sorang2, siap memek muka diorang lagi hehehhe..

Than, aku teringat pulak kata2 adik lelaki aku yg no 4. Katanya, dia nanti tak nak bubuh nama anak panjang2. Cukuplah nama pendek dan senang nak sebut. Contohnya macam, umar, Osman, Latif, Fatimah. Persoalannya mahu ke bakal isterinya nanti dengan nama-nama yg agak klasik itu? Sedangkan nama adik saya dan tunangnya itu pun dah cukup moden bila disebut. Aku akan tunggu hari itu..

Than aku teringat pulak hubby cakap, kalo nak pilih nama anak, biar yang elok-elok. sedap didengar dan ada maksud yang baik. Bukan apa, nama2 tu ada impak pd peribadi si anak tu nanti bila kita memanggilnya dengan nama yg diberi. Kata hubby lagi, seboleh mungkin bubuhlah nama anak yg ada nama Allah macam Abdullah, Abdul Rahman, atau nama Rasulullah macam Muhammad, Ahmad dan Nur. Sebab nanti bila di padang mahsyar, anak2 kita tidak akan menunggu lama untuk dihisab amalannya. Sanggup ke biarkan anak2 kita menahan terik dan panasnya sang matahari yang khabarnya hanya sejengkal dari kepala?

Aku diam.

1 Suara Merdu Anda:

Post a Comment