Wasiat Cinta 17

Tihani terkebil-kebil dalam gelap. Tidak dapat melelapkan mata. Walaupun tubuhnya kepenatan. Terngiang-ngiang luahan cinta Fendi kepadanya siang tadi. Dia tidak menyangka begitu lama Fendi menyimpan rasa. Patutlah tidak pernah mendengar Fendi bercerita tentang teman wanita sepanjang mereka kenal. Tihani mula pelik dengan perasaannya. Kenapa setiap kali bertentang mata dengan Fendi, jantungnya berdebar-debar? Kenapa setiap kali Fendi memandangnya dia jadi tidak keruan? Kenapa sebelum ini tidak ada perasaan begitu? Mungkin sebelum ini Faizal ada di depan matanya. Ya, rasa itu datang bila Faizal sudah tiada. Bila Faizal pergi untuk selama-lamanya. Mungkin kerana rindukan Faizal, barulah dia berperasaan begitu.

“Along, along suka Hani. Along cintakan Hani.”

Kata-kata keramat itu membuat dia tersenyum. Bahagia pula rasanya.

“Along faham, Hani confused bukan? Hani ambillah seberapa lama masa yang Hani mahu. Along sedia menunggu. Kalau sepuluh tahun dulu along sanggup tunggu apa lagi sekarang.”

Sanggupkah Fendi menunggu? Pintu hatinya sudah tertutup rapat buat masa ini. Bila akan terbuka kembali dia sendiri tidak pasti. Betulkah Fendi sanggup menunggunya? Tetapi sampai bila?

“Along tak akan mendesak Hani, apa lagi memaksa. Hani fikirlah. Cuma along nak Hani tahu, along sayang Hani, sayang sangat.”

Tiba-tiba suka pula dia mendengar perkataan itu. Sayang sangat? Betulkah dia sayang sangat? Tihani mengeluh berat. Memang payah bila sudah melibatkan perasaan. Akhirnya dia terlelap.


****************


Fendi terpaksa bertugas malam ini. Bersiap sedia di biliknya. Bila-bila masa sahaja akan dipanggil untuk melakukan pembedahan kecil seorang pesakit appendiks. Dia berteleku di mejanya. Memikirkan Tihani. Apa yang dibuat gadis itu waktu ini? Ah, sudah pastilah enak dibuai mimpi. Berfikirkah Tihani tentang perasaannya? Tentang cintanya? Bagaimana seandainya gadis itu betul-betul menolaknya? Mampukah dia berhadapan dengan Tihani lagi? Jika dulu dia dapat bertahan kerana Tihani tidak tahu isi hatinya, tetapi sekarang Tihani sudah pun tahu. Adakah gadis itu akan cuba mengelak dari berjumpa dengannya? Janganlah itu yang berlaku. Dia sangat mencintai gadis itu. Bukan tidak ada gadis lain yang cuba memikatnya. Di hospital ini saja ramai jururawat yang manis-manis. Tetapi hatinya telah buta, buta dalam terang. Buta kerana cinta Tihani. Fendi mengeluh perlahan. Kalaulah Tihani ada di depannya sekarang ingin saja dia mendakap gadis itu.

2 Suara Merdu Anda:

aqilah said...

ala............pendeknya...............apapun, akak follow.............

MaY_LiN said...

alahai..
bile la hani nak beri jawapan ni

Post a Comment