Wasiat Cinta 15

Tihani mengaminkan doa. Ramai sungguh orang yang menghadiri kenduri arwah untuk Faizal. Maklumlah Faizal memang baik dengan semua orang. Sifatnya yang ceria dan menghiburkan hati, membuat orang sekeliling senang bergaul dengannya. Apatah lagi Faizal memang seorang yang ringan tulang. Kenduri arwah yang pertama ini diadakan selepas solat isya’ di rumah ibu mertuanya. Dari dapur, Tihani dapat melihat Fendi yang segak berbaju melayu. Memang tampan bekas abang iparnya ini. Sempat juga dia menjeling ke arah Mimi, tersipu-sipu gadis itu di tepi tangga. Tertanya-tanya pula hatinya, apa yang membuat Mimi tertarik dengan Fendi? Sedangkan dia tahu Fendi hanya menganggap Mimi sebagai adik saja. Itu pun Faizal jugalah yang beritahu.

Matanya beralih pula kepada ibu mertuanya di sudut dapur sedang rancak berbual dengan umminya. Mereka memang rapat sejak dia dibangku sekolah lagi. Semasa mereka sama-sama tinggal di Teluk Intan. Tihani ingat lagi, masa itu dia menolong umminya menjual nasi lemak. Itu sajalah pekerjaan yang mampu umminya lakukan setelah ayah pergi buat selama-lamanya. Dia hanya membantu sewaktu cuti sekolah saja. Dari situ jugalah dia mengenali Faizal dan Fendi. Si kembar seiras. Seorang agak nakal serta agresif dan seorang lagi pendiam dan agak pemalu. Mereka tinggal berdekatan dengan rumahnya. Sejak itu mereka menjadi kawan. Namun dia lebih rapat dengan Faizal memandangkan Fendi berat mulut. Hanya setia mendengar dan tersenyum bila Faizal mengusik dirinya. Dia akui hatinya telah terpaut kepada Faizal. Sikap Faizal yang bersahaja dan menghiburkan membuat jiwa perempuannya berbunga-bunga setiap kali diusik oleh lelaki itu. Membuat hatinya terpikat dengan setiap bicara yang keluar dari bibir lelaki itu. Faizal pandai memujuk tatkala dia merajuk. Faizal juga dengan senang hati menolong dia dan umminya bila mereka memerlukan bantuan. Faizal jugalah yang menjadi guru tuisyennya. Masa itu, dia baru berusia empat belas tahun dan Faizal pula tua empat tahun darinya. Memang Faizallah cinta pertamanya. Cinta pertama yang membawanya hingga ke jinjang pelamin.

Tihani tersentak bila mendengar suara Mikhail menangis. Sudah bangun anaknya itu. Bingkas dia mengangkat punggung untuk mendapat Mikhail. Sewaktu dia melewati ruang tamu untuk ke kamar, matanya bertembung dengan renungan Fendi. Dia berdebar-debar. Cepat-cepat mengatur langkah untuk masuk ke dalam kamar. Fendi yang dari satu sudut ruang tamu menghela nafas perlahan. Bergetar rasa hati melihat Tihani yang amat manis berbaju kurung dan berselendang panjang. Menyerlahkan lagi kecantikan semulajadi gadis itu. Menyemarakkan api asmaranya. Tanpa dia sedar aksinya itu diperhatikan oleh Mimi yang sudah berada di antara ruang tamu dan dapur. Wajahnya mencuka dan terguris.

3 Suara Merdu Anda:

aqilah said...

lantakkan mimi tu...............
nak fendi dgn hani tau!!!!tau!!!!!
apapun, akak follow...................

nurnadia said...

best jakan citer.. xsuka mimi

Anonymous said...

eh...eh..cbuk je mimi 2..kacau daun tul ler!! nyampah.....

Post a Comment